Dzielenie się zdjęciami to Twoje hobby? A może chcesz zarabiać dzięki profilowi na Instagramie? Przekonaj się, że warto dzielić się fotografiami. Jak zrobić dobre zdjęcia na Insta i jak je wypromować?

Dlaczego Instagram to fenomen mediów społecznościowych?

Szacuje się, że 65% ludzi to wzrokowcy, którzy postrzegają świat poprzez obrazy. Nawet jeśli nie należysz do tej grupy, Twój mózg szybciej przetwarza informacje przedstawione w formie graficznej niż tekstowej. Te dwa proste fakty na temat ludzkiego umysłu można uznać za źródła fenomenu dzielenia się zdjęciami w Internecie.

Jednym z popularnych serwisów społecznościowych jest Instagram, który uruchomiono jesienią 2010 roku. Jak wskazują oficjalne statystyki za 2020 rok, platforma ma na całym świecie ponad miliard aktywnych użytkowników. Z pomocą Instagrama można kreować wizerunek własny albo marki. Znane osoby chętnie z tego korzystają – najpopularniejsze jest konto piłkarza Cristiano Ronaldo, które obserwuje prawie 200 milionów osób.

Spójny profil na Instagramie to podstawa

Od ogółu do szczegółu – tak warto myśleć o profilu w mediach społecznościowych, zwłaszcza gdy do budowania wizerunku dysponujesz tylko zdjęciami. Pamiętaj, że profil musi być spójny, tak aby obserwujący wiedział od razu, że ogląda Twoje kadry.

Styl robienia zdjęć to nie wszystko. Zwracaj uwagę, czy nie stosujesz zbyt wielu filtrów. Ogranicz się do dwóch i uczyń z nich znak rozpoznawczy swoich galerii. Ważna jest też wierność jednej tonacji. Takie same ramki wokół zdjęć to kolejny sposób na ujednolicenie Feeda i poprawienie przejrzystości całej galerii.

Jeżeli prowadzisz blog albo firmę, zdjęcia powinny nawiązywać do identyfikacji wizualnej. W ten sposób zwiększysz rozpoznawalność swojej marki osobistej i zyskasz kolejny sposób komunikowania się z czytelnikami lub klientami.

Zdjęcie na Instagramie ‒ jak zrobić najlepsze?

Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić fajne zdjęcie na Instagrama, pomyśl, które fotografie lubisz oglądać. Przyjrzyj się swoim ulubionym zdjęciom z wakacji albo rodzinnych uroczystości i znajdź cechy wspólne. Podpatrz, jakie fotografie wrzucają inni użytkownicy Instagrama. Zainteresuj się najpopularniejszymi profilami i tymi, na których pojawiają się treści podobne do Twoich. Pobaw się w detektywa, który szuka wspólnych cech najczęściej lajkowanych zdjęć. W ten sposób znajdziesz wiele inspiracji.

Kluczem do udanego zdjęcia na Instagrama jest trzymanie się najważniejszych cech dobrej fotografii ‒ zadbaj o kompozycję, światło i oryginalność. Zasady kompozycji graficznej są niezmienne i opierają się m.in. na regule trójpodziału. W wyobraźni podziel kadr na 9 równych kwadratów, używając 2 linii poziomych i 2 linii pionowych. Krzyżujące się linie określają najważniejsze miejsca fotografii, w których powinno znaleźć się wszystko, co warte wyeksponowania. Jeżeli współpracujesz z marką kosmetyczną, to tam jest miejsce na krem do rąk. Zwracaj również uwagę na linie: na poziomych umieszczaj linie krajobrazu (np. góry albo nadmorski horyzont), a pionowe potraktuj jako ułatwienia estetycznego ułożenia ludzi czy budynków. Dzięki regule trójpodziału Twoje zdjęcia będą czytelne, przejrzyste i zapadające w pamięć.

Fotografowie zgodnie twierdzą, że najlepsze światło naturalne jest tuż po wschodzie i chwilę przed zachodem słońca. Jeżeli zdjęcia na Insta robisz w środku dnia, zadbaj o łagodne oświetlenie – szukaj półcienia.

Pamiętaj również o oryginalności zdjęć. Rozglądaj się za inspiracjami i zawsze mieszaj gotowe rozwiązania z własnymi pomysłami. Tylko w taki sposób wyróżnisz się na tle innych influencerów. Możesz bawić się perspektywą. Rób zdjęcia z lotu ptaka, z boku, a nawet z dołu, stawiając przedmioty np. na szklanym stoliku. Potem wybierz najlepsze widoki i pokaż je światu.

Dobre zdjęcie na Instagrama? Wybierz urządzenie i zadbaj o szczegóły!

Zdjęcia do mediów społecznościowych możesz robić aparatem cyfrowym albo telefonem. Wiele urządzeń ma funkcję wyświetlania na ekranie siatki trójpodziału, która ułatwia skomponowanie pięknej fotografii. W przypadku zdjęć na Instagrama nie ma wielkiej różnicy, czy pstrykasz je telefonem, czy cyfrówką lub lustrzanką. Piękny kadr dopracowany w najdrobniejszych szczegółach to dopiero początek w drodze po duże zasięgi.

Jak zrobić dobre zdjęcia telefonem? Przede wszystkim dokładnie poznaj wszystkie funkcje aparatu. Ogromnym ułatwieniem dla instragramerów jest wykonywanie zdjęć w trybie live – wiele ujęć zrobionych za jednym uruchomieniem aparatu ułatwia znalezienie najlepszego kadru. Korzystając z telefonu, pamiętaj jednak, że zazwyczaj znacznie lepsze zdjęcia wykonuje aparat tylny. Wybieraj go nawet wtedy, kiedy chcesz zrobić selfie.

Używaj filtrów, ale zadbaj o spójność galerii. Do dyspozycji masz m.in. filtry w telefonie i na Instagramie. Korzystaj też z aplikacji do ulepszania zdjęć, np. Adobe Lightroom, która jest bezpłatna w wersji podstawowej. Możesz także dopieścić kadry, korzystając z darmowych programów do obróbki zdjęć na PC. Większość użytkowników i tak przegląda Instagram na telefonie, dlatego nie musisz aż tak martwić się o zaszumienie zdjęć. Wystarczą podstawowe poprawki.

jak robić dobre zdjęcia na Instagrama
efektowne zdjęcia na Instagramie

Rób zdjęcia i buduj zasięgi na Instagramie

Marzysz o zdjęciu z Instagrama z największą liczbą lajków? Dobrze przemyśl promocję wrzucanych kadrów. Pamiętaj, że stała galeria to nie to samo co Stories, z którego materiały znikają po 24 godzinach. O ile na Stories możesz popuścić wodze fantazji, o tyle materiały na Feed muszą mówić jednym głosem.

Autorki popularnych kont na Instagramie zachęcają do przyjrzenia się opisom materiałów. Zdjęcia warto oznaczać mniej popularnymi hasztagami, które bardziej skupiają uwagę użytkowników i ułatwiają wyróżnienie się na tle innych fotografii. Używając znaku #, warto opisywać po polsku i angielsku to, co widać na zdjęciu i związane z tym uczucia. Możesz skorzystać z maksymalnie 30 hasztagów. Instagram ma wyszukiwarkę hasztagów, która ułatwi zainteresowanym znalezienie Twoich materiałów.

Jeżeli fotografujesz produkty, oznaczaj w postach osoby publiczne i marki. Najnowszą książkę poczytnej autorki na tle modnej świecy możesz podpisać @autorbestsellerów, @znanywydawca i @producentswiec. Merytorycznie komentuj materiały różnych instagramerów publikujących zdjęcia o podobnej tematyce, żeby Twój profil został zauważony przez innych użytkowników.

Baw się fotografią, ale myśl o spójności i zasięgach. Nie zapomnij również odwiedzić naszego profilu na Instagramie GaleriaDruku!