Jak dobrze robić zdjęcia portretowe?

Zdjęcia portretowe – wiele z nich odbiega całkowicie od oczekiwań fotografa. Dlaczego?

Ponieważ fotograf skupia się na wszystkim tylko nie tym co najważniejsze. Najważniejsza jest osoba przed aparatem. Zastanów się. Dysponujesz najlepszym technicznie sprzętem na świecie i masz przed sobą osobę, która nie chce pozować. Lub fotografujesz słabym telefonem komórkowym, ale osoba na zdjęciu kipi energią, powabem, euforią lub satysfakcją. Nawet najlepsze zdjęcie techniczne nie przejdzie próby czasu jeśli nie będzie w nim odpowiednich emocji. A emocje to człowiek. Niezależnie kim on jest: członkiem rodziny, przyjaciółką, kimś nieznajomym.

dobre zdjęcia dzieci w domu
kadrowanie zdjęć portretowych

Najczęściej popełniane błędy w relacji fotograf – sprzęt – osoba portretowana. Zlikwiduj błędy, a osiągniesz wyższy poziom.

  • Złe przygotowanie. Nie wiesz czego oczekuje osoba portretowana. Jeśli fotografowana osoba oczekuje prostego, minimalistycznego zdjęcia na tle zabytkowego budynku nie każ jej wykonywać krępujących póz, podskoków, nieznanych pozycji, nie używaj języka którego nie rozumie. Pojawi się u niej zdenerwowanie i nienaturalność. Dowiedz się czy fotografowany/a mają jakieś oczekiwania.
  • Brak doświadczenia. Fotografujesz osoby, które nie są modelami, dlatego często nie wiedzą jak się zachować przed aparatem. To powoduje skrępowanie. Po dwóch pozach zaczyna im brakować pomysłu jaką przyjąć pozycję, ułożyć ręce, nogi. Poprowadź je komunikując się z nimi. Portretowana osoba to diament. Twoja komunikacja z nią jest szlifem. Jeśli wykonujesz więcej zdjęć bez mówienia jak ta osoba wygląda i czy dobrze jej idzie to ona sama zacznie prowadzić wewnętrzny dialog zakładając, że coś jest nie tak. Dyryguj mówiąc, że dobrze wygląda, świetnie przyjmuje pozy, praw prawdziwe komplementy i pochlebstwa za wykonane polecenia. Aby rozluźnić atmosferę na początku wykonuj zdjęcia z założeniem, że nic z nich nie będzie. Bardziej skup się na opanowaniu emocji zamiast kompozycji, oświetleniu, etc.
  • Pozycja. O ułożeniu górnej części ciała (tułów, ramiona, głowa) często decyduj dół, czyli ułożenie
    nóg. Górna część ciała i dolna żyją ze sobą w symbiozie, wzajemnie się wzmacniając. Nie pomijaj
    dołu. To tam można ulokować dodatkowe pokłady gracji, subtelności lub pewności siebie i
    dominacji. Szeroki rozstaw nóg to wyrażenie stabilności, podskok zawiera energię, dostojność zawsze lubi ściągnięte łopatki i wyprostowane plecy. Niewerbalność wyrażania emocji w
    połączeniu z dopasowaną mimiką tworzą portret kompletny.
  • Radość. Czerp ją podczas fotografowania. Bądź rozluźniony. Automatycznie zacznie się to
    udzielać osobie po drugiej stronie aparatu.
  • Tło. Człowiek jest najważniejszy. Jednak ludzie oko analizując obraz, analizuje go w pełni. To znaczy jeśli 70% zdjęcia stanowi człowiek, a 30% zabałaganiony pokój to tło ma wpływ na ocenę postaci. Zamiast niekorzystnego tła lub nic nie wyrażającego wykorzystaj naturę. Przykładowo:
    kwitnące drzewa w sadzie, ogrodzie, parku.
    Wystrój wnętrza: kręte i dekoracyjne poręcze na klatce.
    Architekturę: odlewane formy fasady budynków lub często niedoceniany fragment mieszkania.
    Białą ścianę, która automatycznie uwypukla postać.
  • Czas. Działa na Twoją niekorzyść jeśli osoba portretowana zaczyna czuć się coraz bardziej
    zagubiona. Zdenerwowanie pogłębia się jeśli w jej obecności ustawiasz światło, wybierasz tło, wykonujesz nerwowe ruchy zastanawiając się co zrobić lub swoje obawy wyrażasz głośno. Sytuacja dotyczy zarówno studia jak i pleneru. Zanim będziesz oczekiwał czegoś od osoby przed aparatem dowiedz się sam czego chcesz i w jaki sposób to uzyskasz. Nie potrzebujesz do tego obecności osoby portretowanej jeśli masz indywidualny zamysł na sesję. Chcesz uzyskać dobre efekty? Zawsze przygotuj się merytorycznie przed zdjęciami, a później zrozumiale i spokojnie to komunikuj.
  • Oświetlenie. Jeśli na twarz portretowanego pada mocne światło słoneczne, wówczas
    automatycznie zmarszczy brwi. Na początek wybieraj miejsca z rozproszonym światłem.
    Dodatkowym atutem jest kontrolowanie otoczenia. Nie zaskoczy Cię nagła zmiana oświetlenia i potrzeba korygowania ustawień aparatu lub wymuszona zmiana mimiki fotografowanej osoby.
zdjęcia portretowe

Przy zdjęciu portretowym liczy się człowiek. Tylko… sprzęt pozwala go zarejestrować.

O ustawieniach trybów fotograficznych przeczytasz w artykule: „11 sposobów krok po kroku jak wykonać piękne zdjęcia telefonem lub lustrzanką.”. Dodatkowo znajdziesz tam wiele rad ogólnych, które bardzo mocno odnoszą się do fotografii portretowej.

Na początek polecam tryb półautomatyczny A lub Av (preselekcja przysłony) ustawiasz tylko przesłonę. W przypadku aparatów w telefonach polecam tryb portretowy lub w pełni
automatyczny.

Stosuj obiektywy o ogniskowej 85mm i więcej. Im bardziej obiektyw szerokokątny (często wykorzystywane w telefonach) tym większe zniekształcenie rysów twarzy przy fotografii w bliskim planie.

Podejście techniczne dotyczy również planów. Bardzo silnie oddziałującą formą portretu jest zbliżenie. Nie ma w nim rozpraszających elementów tła. Zdjęcie jest w pełni wypełnione twarzą. Kompozycja człowieka patrzącego w obiektyw będzie miała ogromną siłę oddziaływania. Koncentruj uwagę na oczach upewniając się, że są całkowicie ostre. Bliskie ujęcie podkreśla osobowość.

Zdjęcie obejmujące głowę i ramiona niesie więcej informacji o portretowanej osobie. Możemy wykorzystać ułożenie rąk (ramiona postaci ustaw pod kątem 45 stopni – będzie to wyglądać o wiele ciekawiej niż stojąc na baczność lub z profilu), rodzaj i kolor ubrania, a także otoczenie, aby oddać charakter lub pasje modela.

Ludzi biznesu standardowo fotografuje się w garniturze. Jako miejsce wybiera się gabinet z dębowym biurkiem w tle umieszczając biblioteczkę wypełnioną książkami. Taki obraz deklaruje funkcję, intelekt, charakter pracy.

Dziecko możemy sfotografować w stroju umazanym farbą ustawiając w tle sztalugę do malowania.

Osoby dorosłe relaksujące się w ogrodzie przy lampce wina i nastrojowym oświetleniu świec. Otoczenie łącznie z ubraniem niesie mnóstwo możliwości przedstawienia postaci. Zmieniając otoczenie lub ubranie zmieniamy odbiór zdjęcia. Pamiętaj, że nawet jeśli fotografujesz twarz ubranie postaci ma dalej wpływ na zdjęcie. To jak człowiek ubierze się w danej chwili wpływa na jego zachowanie, postawę, a nawet fizjologię. Inaczej postać będzie się czuć w piżamie, a inaczej w jedwabnej sukni. Pomimo, że ubrania w zbliżeniu widać nie będzie to twarz odda stan emocjonalny generowany przez ubiór.

Zasady przy fotografowaniu 2 i więcej osób.

Przy fotografii dwóch osób opierających się o stół lub równego wzrostu obejmujących wzajemnie pokieruj nimi tak, aby oczy miały na niemal tym samym poziomie. Trójkę osób możesz ustawić wpisując w pole trójkąta. Dwie osoby siedzą przy sobie, trzecia pośrodku ustawiona za nimi może je obejmować. Przy większych grupach zaleca się , aby znajdowały się na różnej wysokości, kąt pod jakim ustawiamy ciała względem aparatu również powinien być różny. Fotografowane osoby powinny na siebie oddziaływać: wzajemnym dotykiem, spojrzeniem, ustawieniem, które ukaże związek pomiędzy nimi.

Kompozycja. Fotografując z bliska oczy umieszczaj w górnej części obrazu. Najlepiej w 1/3 od górnej krawędzi zdjęcia. Przekręcając aparat pod różnymi kątami uzyskasz linie ukośne tworząc większą dynamikę.

Cała sylwetka

Fotografując w ten sposób osoba nie musi stać. Może siedzieć, oprzeć się o jakiś przedmiot lub być w pozycji półleżącej. Przygotuj coś o co osoba portretowana się oprze. Krzesło, bramę, drzwi wejściowe, dach samochodu, parapet, stół. Postać może siedzieć wygodnie w fotelu, na schodach, rowerze, drzewie.

fotografia portretowa

Jak poprawnie robić zdjęcia portretowe? Rady na początek.

  • Podniesienie lekko do góry brody zminimalizuje drugi podbródek.
  • Postać o grubych ramionach nie powinna przyciskać ich mocno do ciała, a zachować paro centymetrowy odstęp. Efektem będzie optyczne wyszczuplenie.
  • Niechcianą łysinę likwidujemy umieszczając aparat poniżej głowy modela, przykładowo kucnij i każ mu spojrzeć w obiektyw.
  • Rozluźnienie postaci decyduje o mimice i łatwości jej kreowania. Pusta plaża nad morzem, a zatłoczony deptak w mieście wygenerują inne emocje, które wpłyną na mimikę twarzy. Pamiętaj, że osoby bez doświadczenia często mogą być skrępowane samym wykonaniem portretu mimo. że będą idealnie to kamuflować. Dlatego wybieraj miejsca spokojne wręcz puste i bezpieczne, czyli bardzo dobrze znane. Dom osoby portretowanej, jej ogród, ulubione miejsce w mieście, kawiarni o godzinie najmniejszych odwiedzin, wnętrze samochodu, osobistego biura w pracy
  • Wykorzystuj wszystkie zmysły jakimi dysponuje człowiek. Chcesz wzmocnić spokój modela. Włącz w telefonie spokojną muzykę. Chcesz wyrazić jego zdecydowanie. Wykorzystaj testosteron. Niech wykona parę pompek. Chcesz, aby uzewnętrznił głębsze pokłady uczuć. Użyj metodę Stanisławskiego z teatru. Niech portretowana postać przypomni sobie okoliczności z przeszłości, które mają emocjonalnie być wyrażone w portrecie. Pamięć wpłynie na emocje, emocje na bardziej przekonującą mimikę, a ona na oczekiwany efekt.

Zdjęcia portretowe na płótnie

Fotografia portretowa jest idealnym motywem na stworzenie efektowego obrazu na płótnie z własnego zdjęcia

fotografia portretowa na płótnie
fotografia portretowa na płótnie

Przemysław Tyler – artykuł pt. zdjęcia portretowe
Ekspert ds. Treści Video/Foto