Z tego wpisu dowiesz się kilku najważniejszych porad, które pomogą Ci wykonać satysfakcjonujące zdjęcie krajobrazowe. Skomplikowane ustawienia wytłumaczę w prosty i zrozumiały sposób. Udzielę wstępnych porad jak fotografować, aby u osób przeglądających Twoje fotografie pojawiało się zainteresowanie wyrażone emocjami.

Ważne.

Celem tego artykułu jest zrozumiale, a więc bardzo prostym językiem opisać trudne i złożone procesy fotograficzne, tak abyś jak najszybciej mógł cieszyć się ze zdjęć, które wykonasz. Dlatego nie będę używać terminologii profesjonalisty, a wręcz skrajnie od niej odejdę.

Przedstawione zasady są podstawowymi, a w przypadku fotografii zawsze można je złamać, musisz jednak wiedzieć, dlaczego to będziesz chciał zrobić. Wyszukane nazewnictwo i skomplikowane wyjaśnienia nie są absolutnie potrzebne do wykonania i cieszenia się z dobrych zdjęć zrobionych samemu. Zaczynamy.

1. Statyw.

Podczas wykonywana zdjęć pejzaży bardzo ważna jest duża głębia ostrości. Pozwoli ona na zachowanie ostrości pierwszego planu oraz dalszych planów wraz z detalami. Osiągniesz ją ustawiając jak najwyższą wartość przesłony. Pamiętaj jednak, że im wyższa wartość przesłony, tym mniej światła będzie padać na matrycę Twojego aparatu, powodując, że wykonane zdjęcie będzie ciemniejsze.

Możesz to zrekompensować przy pomocy dwóch parametrów:

  • wartości ISO aparatu, która decyduje jak czuła ma być matryca aparatu
  • czasu naświetlania – przy dłuższym czasie matryca ma możliwość uchwycić więcej światła

Zmiana każdego z parametrów wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Jeśli Twój aparat na to pozwala, możesz użyć obu z nich jednocześnie, dopasowując je do wykonywanego ujęcia.

Znaczne zwiększenie wartości ISO spowoduje pojawienie się szumów, szczególnie przy wykonywaniu ujęć po zmroku lub w zamkniętych pomieszczeniach. Przed rozpoczęciem sesji zdjęciowej warto poświęcić kilka minut i porównać zdjęcia robione z różnymi ustawieniami ISO. Porównaj zdjęcia w przybliżeniu na dużym ekranie i zdecyduj jaka maksymalna wartość jest dla ciebie akceptowalna. Dobrze gdy już na tym etapie wiesz, gdzie chcesz użyć wykonanej fotografii. Zdjęcie drukowane na płótnie wymaga większej jakości i mniejszej ilości szumów, niż wyświetlane na ekranie telefonu.

Zwiększenie czasu naświetlania fotografii sprawi, że każdy drobny ruch przyczyni się do rozmycia detali fotografii. Dlatego warto zastosować tą technikę szczególnie, gdy chcesz zrobić zdjęcie statycznego krajobrazu. Na przykład podczas dużego wiatru, drzewa fotografowane z dużym czasem naświetlania mogą być rozmyte.

Każdy ruch aparatu również spowoduje rozmazanie całego ujęcia. Nawet falujący na wietrze pasek od aparatu może wzbudzić drgania i zniszczyć efekt końcowy. Aby temu zapobiec możesz użyć stabilnego statywu. Skuteczność statywu jest mierzona jego wagą lub dociążeniem.

Jak wykonać fotografie krajobrazowe? Najlepszy efekt uzyskasz, stosując kilka trików:

  • dociążyć statyw
  • rozstawić szeroko nogi statywu
  • wyłączyć stabilizację obrazu w obiektywie lub aparacie – przy całkowitym braku ruchu system doszukuje się drgań na siłę i sam je tworzy
  • nie używać centralnej kolumny statywu – opuśc ją, tak aby aparat znajdował się jak najbliżej punktu w którym spotykają się nogi trójnogu

2. Blokada lustra przy wykonaniu zdjęć krajobrazu

Jeśli fotografujesz lustrzanką, podczas podnoszenia lustra mogą pojawić się minimalne drgania. Jest to szczególnie widoczne przy długich ogniskowych obiektywu. Aby unikniąć poruszenia, warto włączyć funkcję wstępnego podnoszenia lustra. Sprawi ona, że podczas robienia zdjęcia lustro będzie już w pozycji końcowej, dzięki czemu nie spowoduje ono dodatkowych drgań.

Kolejnym źródłem drgań jest samo naciśnięcie spustu migawki. Dlatego robiąc zdjęcia, warto zainwestować w wężyk spustowy lub użyć samowyzwalacza. Większość lustrzanek i aparatów z wyższego segmentu posiada możliwość podłączenia dodatkowego modułu pozwalającego aktywować spust migawki na odległość, tak zwanego wężyka spustowego. Koszt takiego urządzenia, w zależności od modelu aparatu, oscyluje zwykle w granicy kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Jest to więc niewielka inwestycja, w porównaniu z ceną całego aparatu. W nowszych modelach możesz nawet użyć w tym celu Twój smartphone. Poza możliwością zdalnego wyzwalania, będziesz mógł zobaczyć fotografowaną scenę na większym ekranie.

Pamiętaj, że każdy najdrobniejszy ruch przy długim czasie naświetlania zostanie zarejestrowany co będzie skutkować poruszonym zdjęciem. Na podglądzie ekranu aparatu nie będzie to widoczne bez powiększenia, jednak przy wywołaniu fotografii w większym formacie rozmazanie będzie bardzo dobrze widoczne.

3. Różne obiektywy, czyli różne ogniskowe.

Fotografując krajobrazy często warto skupić się na obiektywach szerokokątnych, czyli przedstawiających jak najwięcej przestrzeni w kadrze. Obiektywy te pomogą Ci stworzyć interesujące kompozycje z pierwszym planem przy jednoczesnym ujęciu dalszego planu. Jeżeli oba plany zawierają ciekawe elementy, warto sięgnąć po obiektyw szerokokątny. Przykładowo wielki głaz nad brzegiem morza może wspaniale komponować się z pływającymi w oddali jachtami.

Jednak nie należy kojarzyć fotografii krajobrazowej tylko z szerokim kątem. Zastosowanie teleobiektywów może również przynieść świetne efekty. Przykładowo w górach, gdzie dzięki zbliżeniu i zawężeniu kadru możemy sfotografować bajeczne pasma górskie jakby były na wyciągnięcie ręki mimo że są od nas oddalone bardzo daleko.

4. Kompozycja.

Każdy artykuł, który piszę dla Galerii Druku, niezależnie od tematu fotografii zawiera choćby wzmiankę na temat kompozycji. Ukazuje to jak ważne jest odpowiednie rozlokowanie różnych elementów na fotografii. W fotografii krajobrazowej ma to szczególne znaczenie. Natura uwielbia harmonię i takie też powinny być fotografie. Oznacza to, aby fotografowane elementy pomiędzy pierwszym, a dalszym planem nie zlewały się, a uzupełniały. Nieraz wystarczy obrócić się lub przejść odrobinę w bok, aby uzyskać lepsza korelację obiektów nachodzących na siebie. Dodatkowo spójrz na większość wykonanych już zdjęć krajobrazowych i zwróć uwagę, gdzie leży linia horyzontu. Zazwyczaj jest to 1/3 kadru. Ziemia wypełnia 2/3 zdjęcia, a niebo 1/3. Proporcje są odwrotne, w zależności od tego, gdzie dzieje się więcej. Widząc na niebie piękny spektakl chmur ujmiemy go w 2/3 kadru, zostawiając na ziemię 1/3 miejsca.

Często pomiędzy pierwszym planem (tym co blisko), a dalszymi planami (tym co daleko) istnieje pusta przestrzeń, nie łącząca w naturalny sposób jednego z drugim. Dlatego warto wykorzystywać motywy drogi lub rzeki, która w naturalny sposób będzie prowadziła wzrok widza z pierwszego planu na dalszy niknąc za horyzontem. Wówczas następuje naturalne dla oka i umysłu przejście pomiędzy tym co blisko, a tym co daleko.

5. Pierwszy plan tak samo ważny jak pozostałe

Wspomniałem wcześniej o obiektach znajdujących się na pierwszym planie. Oprócz kompozycji, relacji przestrzennych, możliwości zawarcia tak wiele na jednym zdjęciu, ciekawy pierwszy plan wnosi coś jeszcze. Tworzy efekt trójwymiarowości zdjęcia. Fotografia będąc wydrukiem na papierze będzie dwuwymiarowa. Dlatego im większą iluzję trójwymiarowości uzyskamy tym lepszy efekt dla odbiorcy. Warto ku temu przestudiować płótna wielkich malarzy skupiających się na krajobrazie. Widać zastosowane zasady, które sprawiają wręcz, że to nie obraz, a okno za którym wszystko obserwujemy. Oprócz pierwszego planu, dla stworzenia trójwymiarowego efektu przydatna okaże się odległość pomiędzy planami. Im dalej tym więcej kurzu, oparów i innych drobinek w powietrzu, a to będzie skutkowało innym zabarwieniem dalszych planów i uzyskaną iluzją trójwymiarowości.

6. Jak pokazać ogrom

Fotografując potężne wzniesienia, wodospady, gigantyczne budowle często sama fotografia nie przedstawia ich wielkości, ponieważ nie jest zawarta skala porównawcza. Najlepszym sposobem jest wówczas ulokować człowieka, który zawsze stanowi idealną informację dotyczącą wymiarów. Jeden człowiek w planie totalnym u stóp wzniesienia lub wodospadu od razu odda rozmiar rzeźby ukutej przez naturę.

7. Wartość światła

W dziedzinie fotografii wykonując bardzo dobre zdjęcia są fundamenty, z których nigdy nie należy rezygnować. Inne światło (pora dnia, położenie słońca na niebie) w tym samym miejscu stworzy całkowicie inną atmosferę. Będąc nad morzem ludzie zbierają się tłumnie chcąc zobaczyć zachód słońca. To dalej jest to samo miejsce, w którym byli za dnia. Mimo to spektakl barw rozgrywający się przed ich oczami sprawia, że chcą to miejsce zobaczyć ponownie i wracają na koniec dnia tylko na tą krótką chwilę.

Wykorzystaj świt, poranek, południe, popołudnie, zmierzch, a nawet noc i sprawdź co najlepiej wzmacnia magię danego miejsca.

8. Cenne miejsce.

Jeśli miejsce jest dla Ciebie szczególnie urzekające, wykorzystaj w pełni jego potencjał. Sfotografuj je obiektywem szerokokątnym i długoogniskowym. Przejdź daną przestrzeń dookoła lub wykorzystaj mapę satelitarną sprawdzając ułożenie terenu. Może się okazać, że przemieszczając się bardziej w bok (nawet parę kilometrów) uzyska się jeszcze bardziej bajeczny widok.

Przemysław Tyler

Ekspert ds. Treści Video/Foto

filmbiznesowy.pl

Nie masz okazji aby zrobić własne zdjęcie krajobrazu? Wybierz obrazy na płótnie krajobrazy z naszej oferty.